TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI YÜKSEK LİSANS PROGRAMI Misyon ve Geniş Tabanlı Hedefler |
|
|
Misyon Tanımı: |
Türk Dili ve Edebiyatı alanlarında doktora düzeyinde çalışmalara devam edecek edebiyatçı veya dil bilimci akademisyen ve araştırmacılar yetiştirmektir. |
|
|
|
Geniş Tabanlı Öğrenci Öğrenimi Hedefleri: |
Misyonun gerçekleştirilebilmesi için Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans Programı Programı şunları amaçlamaktadır: |
|
|
|
|
|
|
|
Geniş Tabanlı Faaliyet Hedefleri: |
Misyonun gerçekleştirilebilmesi için, Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans Programının hedefleri şunlardır : |
|
|
|
|
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI YÜKSEK LİSANS PROGRAMI HAKKINDA GENEL BİLGİLER
|
|
Kuruluş & Onay |
Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 09.07.1997 tarih, 23050 sayılı; 46. madde gereğince kurulmuştur. Sosyal Bilimler Enstitüsü, YÖK'ün onayıyla öğretmenlerin kendi alanlarında uzmanlaşmak için eğitim görmeleri amacıyla kurulmuştur. Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Programı Y.Ö.K' ün 12.09.2013 tarihli Genel Kurulunda görüşülmüş ve 23.09.2013 - 51323 - 7134 sayılı yazısı ile Türk Dili ve Edebiyatı Tezsiz Yüksek Lisans Programı ise Y.Ö.K' ün 15.06.2022 tarihli Yürütme Kurulunda görüşülmüş olup, Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde açılmasına karar verilmiştir. |
Diploma ve Unvanlar |
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Türk Dili ve Edebiyatı dalında Tezli/Tezsiz Yüksek Lisans Diploması verilecektir. |
Yeterlilik ölçütü |
Türk Dili ve Edebiyatı Tezli/Tezsiz Yüksek Lisans Programında okumak isteyen bir öğrencinin, yurtiçi veya yurtdışı denkliği olan bir üniversitede herhangi bir bölümde, dört yıllık lisans programını tamamlamış olması, ALES' ten en az 55 not alması gerekir. Detaylı bilgi için bkz. http://www.cag.edu.tr/ |
Kazanılacak Derece Seviyesi |
Yönetim üzerine İşletme Yönetimi Yüksek Lisans programı. (Yüksek Lisans Derecesi). |
Özel Kabul Koşulları |
Diğer yurt içi ve uluslararası programlarda yüksek lisans programına başlamış olan öğrenciler Çağ Üniversitesi ve YÖK'ün yönetmeliklerine uygun olarak başvurabilirler. Detaylı bilgi için Çağ Üniversitesi Öğrenci Kabul Koşullarına bakınız. |
Daha Önceki Öğrenimin (Örgün ve Yaygın) Tanınmasına İlişkin Özel Düzenlemeler |
Diğer üniversitelerde kayıtlı olan öğrenciler ilk dönemlerini tamamladıktan sonra Çağ Üniversitesi'ne geçiş yapabilirler. Geçme notu alınmış olan diğer tüm dersler ve diğer üniversitelerin aynı içeriğe sahip dersleri muafiyet kapsamına alınacaktır. |
Mezuniyet Koşulları ve Yönetmelikler |
Bir öğrencinin mezun olabilmesi için Genel Not Ortalamasının (GNO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması ve başarısız dersi olmaması gerekir. Detaylı bilgi için bkz. Çağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği |
Program Profili |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilinçli, eleştirel bir bakış açısına sahip, araştırmacı ve etik değerleri gözeten öğrenciler yetiştirmektir. |
Örneklerle Mezunlarımızın Mesleki Profili |
Yüksek Lisans'ı tamamlayan öğrenciler devlet veya özel sektörlerde görev yapabilirler. Ayrıca devlet veya vakıf üniversitelerinde öğretmen veya araştırmacı olarak istihdam edilirler. Öğrenciler isterlerse doktora programlarına devam edebilirler. |
Öğrenime Devam Olanakları |
Tezli Yüksek Lisans Eğitimini başarıyla tamamlayan öğrenciler isterlerse doktora programlarına devam edebilirler. |
Sınav Yönetmeliği, Ölçme ve Değerlendirme |
Genellikle, her ders için bir ara sınav, bir final sınavı ve dönem ödevi verilir. Detaylı bilgi için Sınav Yönetmeliği'ne bakınız. |
Mezuniyet Koşulları |
Bir öğrencinin Genel Not Ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, başarısız notu olmaması ve Tezli Yüksek Lisans Programı için öğrencinin tez çalışmasından başarılı olması koşulu aranır. |
Program Türü |
Tam Zamanlı |
Program Dili |
Türkçe |
Program Başkanı |
Prof. Dr. Sevin ARSLAN Tel: +90 324 651 48 00 Fax: +90 324 651 48 11
|
AKTS & Erasmus Koordinatörü |
Prof. Dr. Jülide İnözü julideinozu@cag.edu.tr |
TÜRK DİLİ VE EDEYÜKSEK LİSANS PROGRAMI ÖĞRENME ÇIKTILARI (KURUMSAL ÖĞRENME ÇIKTILARI) |
Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans Programını başarıyla tamamlayan öğrenciler; |
PÇ.1. Türk dili ve edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirir. |
PÇ.2. Türk dili, edebiyatı ve kültürü alanında ilgili literatüre hâkim olacak donanımı kazanır. Bu alanda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. |
PÇ.3. Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. |
PÇ.4. Türk dilinin tarihsel gelişimini metinler çerçevesinde inceler; onların içerik, ses, biçim vd. dilsel özelliklerini tespit eder. |
PÇ. 5. Türk dilinin yazı dili olarak ortaya çıktığı ilk yazıtlardan itibaren gelişim ve değişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ.6. Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin gelişim evreleri, ses/biçim bilgisi ve söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ.7. Eski Türk Edebiyatının aruz vezni, kafiye, redif, nazım şekilleri gibi temel konularında bilgi edinir. Bu edebiyatın tarihi dönemlerini, şairlerini/ yazarlarını ve eserlerini tanır. |
PÇ.8. Tarihi metinlerin genel özelliklerini tanır, metinleri okur ve çözümler. |
PÇ.9. Yeni Türk Edebiyatı tarihinde yer alan dönemlerin temel özelliklerini tespit eder; dönemde rol oynayan yeni formları ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, romantizmden realizme, modernizmden postmodernizme, feminizmden varoluşçu ve psikanaliz yaklaşımlara değin kadın ve erkek yazınını, yazar-metin-okur ilişkilerini gözlemler ve değerlendirir; eskisi ile kıyaslar ve sonrasına etkilerini belirler. |
PÇ.10. Dünya edebiyatı ve kültürünü (toplumsal cinsiyet rolleri, gelenek-görenek, dil, kültür, vb.) yakından tanıyarak Türk edebiyatı ve kültürü ile karşılaştırma olanağı bulur. Farklı milletlerin edebi metinlerini karşılaştırır. |
PÇ.11. Türk halk edebiyatının başlangıçtan gelen tür ve şekillerini tanır. Yüzyıllara göre halk şairleri ve yazarlarının eserleri hakkında fikir edinir. |
PÇ.12.Halkbilimi alanında temel kavram, kuram ve yöntem bilgisini öğrenerek Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynaklarını tanır, analiz eder ve tartışır. |
PÇ.13. Bir edebi metnin nasıl çözümleneceği konusunda algılama, eleştirme, düşünme ve değerlendirme yeterliliğine sahip olur. |
PÇ.14. Atatürk İlkelerini ve inkılâplarını bilir; Atatürkçü düşünce sistemini benimser. |
PÇ.15. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır. |
PÇ.16. Alanında İngilizce yapılmış çalışmaları okuyup anlayabilecek düzeyde yabancı dil yeterliliği elde eder. |
PÇ.17. Kültürel faaliyetlere kapsamlı yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapar. |
PÇ.18. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
TDE-535 | Klasik Türk Edebiyatında Nazım - I Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 07 | ||
TDE-589 | Seçmeli- IV Seçmeli Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Seçmeli | 3-0-3 | 08 | ||
TDE-566 | Seminer / Dönem Projesi Zorunlu Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Zorunlu | 3-0-3 | 08 | ||
TDE-500 | Seçmeli- I Seçmeli Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Seçmeli | 3-0-3 | 07 | ||
TOS-500 | Ortak Seçmeli Seçmeli Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Seçmeli | 3-0-3 | 08 | ||
Toplam | 15 | 38 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
TDE-538 | Eski Anadolu Türkçesi Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 08 | ||
TDE-577 | Türk Halk Kültüründe Eski Kültür İzleri Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 07 | ||
TDE-587 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 08 | ||
TDE-536 | Seçmeli- II Seçmeli Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Seçmeli | 3-0-3 | 07 | ||
TDE-578 | Seçmeli- III Seçmeli Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Seçmeli | 3-0-3 | 08 | ||
Toplam | 15 | 38 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
TDE-597 | Tez Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 0-0-0 | 30 | ||
Toplam | 0 | 30 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
TDE-598 | Tez Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 0-0-0 | 30 | ||
Toplam | 0 | 30 |
Öykü türü ve öyküdeki genel eğilimler tanıtılacaktır. Tanzimat sonrası Türk edebiyatı ve Batı edebiyatından çeşitli örnekler yardımıyla öykülerin materyal ve teknik unsurları çözümlenip değerlendirilecektir. Öykü türünün genel özelliklerini, öykücülükteki genel eğilimleri tanıtmak ve anlatıbilimin anlatıcı, zaman, mekân, karakter gibi kavramlarını kullanarak öykünün materyal ve teknik ögelerini çözümlemek.
Ders sırasında Türkiye ekonomisi ile ilgili olarak; Cumhuriyet öncesi ve sonrası iktisadi gelişmelerin incelenmesi, iktisat politikalarının uygulandığı dönemdeki iktisadi, siyasi ve sosyal koşulların anlaşılması ve ilişkilendirilmesi, iktisadi krizlerin neden ve sonuçlarının değerlendirilmesi, küreselleşme ile Türkiye ekonomisi arasında ilişki kurulması ve geleceğe yönelik dersler çıkarılması. Türkiye ekonomisini, Cumhuriyet öncesi ve sonrasında; üretim, istihdam, fiyatlar, yatırımlar, kamu maliyesi, para politikası, dış ticaret,sektörel ilişkiler (tarım, sanayi, enerji, madencilik ve hizmetler) ve planlama yönlerinden ve iktisat politikaları/ analitik olarak inceleyerek bu günkü ve yakın gelecekteki iktisadi gelişmeleri anlamak. |
Bu dersin amacı başlangıçtan yeni dönemlere kadar Türk dilinin temel metinlerini okuyarak dilbilgisel ve kültürel donanımı zenginleştirmek, filolojik problemlerle tanışmak ve bunları tartışarak yeni çözüm yolları üzerinde düşünmek, metinlere filolojik yaklaşım metotlarını öğrenmektir.
Bilimsel bir araştırmayı gerçekleştirirken konu belirleme, planlama, veri toplama ve yazım aşamalarıyla atıflar ve dipnotların gösterilmesi, bibliyografya veya kaynakçanın hazırlanması dersin ana konularını oluşturacaktır.
Bu ders küresel ekonomik ilişkileri inceler. Ders kapsamında tartışılacak konular, ticaret ve korumacılık, IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü gibi küresel kurumların rolü ve performansı, çokuluslu şirketlerin önemi, AB ve NAFTA gibi bölgesel ekonomik entegrasyon çabaları ve Çin, Hindistan, Brezilya gibi yeni ekonomik aktörlerin ortaya çıkmasıdır. Bu dersin amacı, iktisadi ve siyasi süreçlerin karşılıklı etkileşimini incelemektir. Öğrencilere uluslararası ekonomik sistemin yapısı ve bu yapı ile siyasal kurumların girdiği karmaşık etkileşim süreci hakkında teorik ve pratik bilgi verilecektir.
Öğrencilerin, güncel dijital pazarlama trendleri hakkında teorik ve pratik becerilerinin gelişmesinin hedeflendiği bu derste; dijital pazarlama stratejileri, dijital pazarlama karması, dijital platformlarda pazarlama kampanyalarının hazırlanması ,dijital platformlarda pazarlama iletişimi ve küresel bazda kullanılan dijital pazarlama uygulamaları konularına kapsamlı olarak yer verilmektedir. Ayrıca dijital pazarlamanın gelişimi, günümüzdeki durumu, uygulamada karşılaşılan sorunları ve çözüm önerileri de derste ele alınacaktır. Süregelen dijitalleşme çağında pazarlamanın temel bileşenleri yeniden şekillenerek teknoloji ile bütünleşmiştir. Bu dersin amacı, öğrencilere dijital pazarlamanın temel kavramları, yöntemleri ve araçları hakkında bilgi sunarak, dijital pazarlama örneklerini analiz etme ve uygulama becerilerini kazandırmaktır.
Bilimsel bir araştırmayı gerçekleştirirken konu belirleme, planlama, veri toplama ve yazım aşamalarıyla atıflar ve dipnotların gösterilmesi, bibliyografya veya kaynakçanın hazırlanması dersin ana konularını oluşturacaktır.
Bu dersin amacı, öğrencilerin akademik araştırma becerilerini geliştirmektir. Öğrencilere, seçecekleri bir öğretim görevlisi, projelerini hazırlama süreçlerinde danışma amaçlı yardımcı olacaktır. Final projesinin hazırlanmasını takiben öğrenci tarafından sunumu gerçekleştirilecektir.
Bu derste, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine kadar süren dönemlerde öne çıkan örnek edebî metinler ele alınarak; Modern Türk Edebiyat Tarihi bağlamında metin çözümlemeleri yapılacaktır. Burada amacımız, Modern Türk Edebiyat Tarihini, öncü metinler üzerinden incelemek, bu açıdan dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmaktır.
Tüzel kişilik kavramı ve sonuçları, Tüzel kişilik Teorileri, Dernek Yönetim Kurulunun, Derneğe ve Dernek Üyelerine Karşı Sorumluluğu, Dernek Yönetim Kurulunun, Üçüncü Kişilere Karşı Sorumluluğu, Vakıf Yönetim Organının Sorumluluğu, Medeni Hukuk Tüzel Kişilerinde Ultra Vires İlkesi, Sendika Yönetim Kurulu üyelerinin Sorumluluğu, Spor Kulübü Yönetim Kurulu üyelerinin Sorumluluğu, Siyasi Parti Yöneticilerinin Sorumluluğu, Kat Mülkiyetine Kanuna Göre Apartman Yöneticilerinin Sorumluluğu, Medeni Hukuk Tüzel Kişilerinde Tüzel kişilik Perdesinin Aralanması Teorisi, Medeni Hukuk Tüzel Kişilerinde İbra konular işlenmektedir. Bu ders kapsamında öncelikle Medeni hukuk tüzel kişilerinde yönetim organının önemi vurgulanarak, 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu ve diğer kanunlarda yer alan özel hukuk tüzel kişilerinin yönetim organlarının tabi olduğu hukuki rejim açıklanacak, Tüzel kişilik teorileri, Dernek yönetim kurulunun, derneğe ve üçüncü kişilere karşı sorumluluğu, Vakıf yönetim organının sorumluluğu, Medeni hukuk tüzel kişilerinde ultra vires ilkesi, Sendika yönetim kurulu üyelerinin sorumluluğu, spor kulübü yönetim kurulu üyelerinin sorumluluğu, siyasi parti yöneticilerinin sorumluluğu, Kat Mülkiyeti Kanuna göre apartman yöneticilerinin sorumluluğu, Medeni hukuk tüzel kişilerinde tüzel kişilik perdesinin aralanması teorisi ve , medeni hukuk tüzel kişilerinde ibra konuları ile medeni hukuk tüzel kişilerinin hukuki sorumluluğu konusunda ortaya çıkan uyuşmazlıklar incelenecektir.
Türkçenin yapı bilgisinin tarihi gelişim ve değişimin incelenmesi
Bu derste Orhon Türkçesi, Karahanlı Türkçesi, Harezm Türkçesi Metinleri söz dizimsel açıdan incelenecektir.
Bu ders Türkiye' de ve batı ülkelerinde çocuk edebiyatının tarihsel gelişimine ve çocuk kitaplarının türlerine yönelik kuramsal bilgilerin verilmesini hedeflemektedir. Türkiye\'de ve batı ülkelerinde çocuk edebiyatı yazarlarının tanınması. Farklı kültürlerde üretilen çocuk eserlerinin eleştirel bir bakış eçısıyla incelenmesi, değerlendirilmesi ve karşılaştırılması. Bu kültürlerin çocuğa ve çocukluğa bakışının tanımlanması, dersin temel hedefidir.
Osmanlı Türkçesi metinleri okuma becerisine sahip öğrencilerin, üst seviyeli metinleri okuma ve bu metinleri günümüz diline aktarma becerilerini geliştirmeleri gerekir. Bunun için, farklı alanlardan seçilmiş bu gibi metinlerin hem dilbilgisel yapı, hem tarihi/kültürel arkaplan okumalarıyla anlambilimsel tahlillerine girişilmelidir.
Osmanlı Türkçesinde yazılmış metinleri doğru olarak okuyabilmeleri için, Arap alfabesi, harflerin birleşmeleri üzerinde durulmakta, daha sonra kelime ve cümle ve metin okuma çalışmaları yapılmaktadır.
Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesiyle yazılmış olan metinlerin ve şiirlerin okunup tahlil edilmesidir. Bunun için metinler üzerinde kelime ve imla çalışması yapılmaktadır. Arapça ve Farsça sözcüklerin yapıları incelenmekte, kelimelerin yazılışı üzerinde durulmaktadır. Ayrıca Farsça yapılı tamlamalar incelenmektedir.
Bu derste öğrencilerin genel İngilizce bilgileri yanında ihtiyaçlarına göre İş İngilizcesi, TOEFL, IELTS, Cambridge Exam vb. sınav hazırlık programları yada akademik İngilizce gibi alanlarda da ilerlemesine çalışılacaktır Anlaşılır ve doğru bir yazılı çalışmanın gerçekleştirilmesi, gerek konunun özüne gerekse özel bilgilere ilişkin yoğun okuma pratiği İngilizce konuşmada akıcılığın sağlanması, okuma, dinleme ve yazma yeteneklerinin de görsel ve işitsel materyallerle desteklenmesi, yoğun gramer incelemesi bu dersin içeriğini oluşturacaktır.
Kadın edebiyatı ile ilgili temel kavramların ve tanınmış kadın yazarların metinlerinin inceleneceği bu derste, feminist edebiyat kuramı incelenecek ve metinlere uygulanacaktır.
Bu derste, öğrencileri akademik alanda yazmaya ve okumaya özendirmenin yanı sıra, bu ders kapsamında Tedebiyatı eserlerini Siyaset Bilimi çerçevesinde irdeleyebilecek ve tartışmalara girelebilecektir. Batı edebiyatı eserlerinde ortaya konulan zaman dilimindeki önemli tarihsel olaylarda adı geçen aktörler, olgular ve etken siyasi figürler ile siyaset bilimi kapsamında politik kuram ve genel politik kurallarına göre edebi metin çözümlemeleri yapmak, öğrencilerin edebi metinleri irdeleyebilecek seviyeye gelmelerini sağlayarak, bu konudaki becerilerini ve bilgilerini geliştirmektir.
Bilişim teknolojisine giriş, bilişim teknolojisi kavramları, bilgisayar donanımı, işletim sistemi hakkında genel bilgiler, Windows Office kullanımı, internet, basit ve kişisel web tasarımı sayfası düzenleme konsunda öğrenciler bilgilendirilecektir.
Bu derste, öğrencileri akademik alanda yazmaya ve okumaya özendirmenin yanı sıra, bu ders kapsamında Türk edebi eserlerini Siyaset Bilimi çerçevesinde irdeleyebilecek ve tartışmalara girilebilecektir. Türk edebi eserlerinde ortaya konulan zaman dilimindeki önemli tarihsel olaylarda adı geçen aktörler, olgular ve etken siyasi figürler ile siyaset bilimi kapsamında politik kuram ve genel politik kurallarına göre edebi metin çözümlemeleri yapmak, öğrencilerin edebi metinleri irdeleyebilecek seviyeye gelmelerini sağlayarak, bu konudaki becerilerini ve bilgilerini geliştirmektir.
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, konu seçme, kaynak bulma, okuma ve not alma, fiş çıkarma, dipnot gösterme, kaynakça hazırlama, seminer ve tez plânı hazırlama bu planlarda bulunması gereken özellikler. Tez yazım kılavuzunun incelenmesi. Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılacak ansiklopedi, sözlük, edebiyat tarihi, tezkire, katalog, antoloji, süreli yayın vb. temel başvuru kaynakları hakkında bilgi. Bibliyografya bilgisi. El yazmaları ve özellikleri, el yazması eserlerin bulunduğu kütüphaneler.
Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar ve bu çalışmalarda yararlanılan yöntemler. Divan ve divançe neşirleri. Metin neşri, metin tahlili ve metin tenkidi yöntemlerinin divan şiirine uygulanması. Metin neşri ve metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kurallar. Metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler. Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları. Metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler. Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeler. Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi.
Derste,edebiyat alanındaki problematiğin ve ön amaçların belirlenmesi, kaynakların taranması, araştırma tekniklerinin,değişkenlerinin ve ölçeklerinin saptanması ile varsayımların ortaya konulması örneklerle ele alınacak, araştırmanın veri toplama yöntemleri ile araştırma düzenleri kurgulanmasına ilişkin çalışmalar yapılacak, bulguların istatistiksel analiziyle veri çözümleme, yorumlama, karar verme ve raporlama teknikleri üzerinde durulacaktır.
Göstergebilimin diğer alanlarla ilişkisi ve anlatı metinleri çözümü
Kültür kavramı ve Türk kültürde yer alan temel dinamiklerin incelenmesi
Dünyada romanın gelişimi üzerine durularak, Türk ve batı roman sanatı kuramsal ve uygulamalı boyutta irdelenecektir. Başlangıcından bu yana romandaki değişimler, klasik romandan postmodern romana kadar çeşitli roman türlerinden örnek metinler ışığında romanın izlediği seyir, metinler odaklı olarak değerlendirilecek, batı ile olan etkileşimler de karşılaştırmalı örneklerle incelenecektir.
Divan edebiyatı nazım şekillerinden olan kasidenin tanımı, türleri ve yüzyıllar içindeki seyri ve seçilmiş kaside metinlerinin şerhi dersin içeriğini oluşturmaktadır. Eski Türk Edebiyatında kaside nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak. Kaside konulu akademik makaleleri inceleyip değerlendirmek.
Batı Türkçesinin dil özellikleri ve metinleri. Eski Anadolu Türkçesi metinleri ve dil özellikleri konusunda bilgilendirmek ve onları Eski Anadolu Türkçesi metinlerini çözümleyebilir ve bu alanda araştırma yapabilir duruma getirmek
Tiyatronun başlangıçtan itibaren tarihî gelişimi incelenecek, Bu derste geleneksel Türk tiyatrosu (meddah, karagöz ve ortaoyunu) ile 19. yüzyıl ortalarından günümüze modern tiyatro ve tiyatro edebiyatı ele alınacaktır. Dramanın tarihsel bir incelemesi yapılacak, bazı oyunlar ve pasajlar değerlendirilecektir.
Osmanlı Türkçesi metinleri okuma becerisine sahip öğrencilerin, üst seviyeli metinleri okuma ve bu metinleri günümüz diline aktarma becerilerini geliştirmeleri gerekir. Bunun için, farklı alanlardan seçilmiş bu gibi metinlerin hem dilbilgisel yapı, hem tarihi/kültürel arkaplan okumalarıyla anlambilimsel tahlillerine girişilmelidir.
Osmanlı Türkçesine aşina öğrencilerin matbu ve el yazısı ile yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlayarak, okuma becerilerini ve kelime bilgilerini geliştirmektir. Bu derste, Osmanlı Türkçesinde yer alan Arapça ve Farsça gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rik’a vb.) metinler okutulmaktadır.
Bu derste, Osmanlı Türkçesinde yer alan Arapça ve Farsça gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rik’a vb.) metinler okutulmaktadır. Osmanlı Türkçesine aşina öğrencilerin matbu ve el yazısı ile yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlayarak, okuma becerilerini ve kelime bilgilerini geliştirmektir.
Bu ders dış ticaretin finansmanı amacıyla, dış işlemler mevzuatı ve dış ticarette kullanılan belgeler,uluslararası ticarette ödeme ve teslim şekilleri konularını içermektedir. Bu dersin amacı, dış ticaret faaliyetlerinin finansmanı amacıyla, yurt içi ve yurt dışından kullanılan nakit (TL ve Döviz), gayri nakit ve ayni krediler hakkında öğrencilere detaylı bilgiler vermek ve finansman sağlama konusunda uygulamaya yönelik beceri kazandırmaktır.
Bu derste, lisans düzeyinde çok kısa olarak verilen, fakat sözlü edebiyatımızda ve düşünce dünyamızda çok önemli yeri olan, mit, masal, efsane, halk hikayesi, fıkra, atasözü, deyim ve bilmece gibi türlerin oluşumları, temel özellikleri ve ortak yönleri metinlerden hareketle anlatılmaktadır.Öğrencilerin Türk halk edebiyatı türlerini çeşitli özellikleri bakımından tanımaları yanında, bu türlerin tanımlanmasında ve tasnif edilmesinde karşılaşılan teorik yaklaşımları benimsemeleri de sağlanmaktadır.
Halk biliminin içeriği ve tarihi gelişim seyri, uygulamalı derleme çalışmaları. Halkbiliminin bağımsız bir disiplin olarak ortaya çıkışı ile Dünyada ve Türkiye’de yapılan halk bilimsel çalışmaların seyri, halk bilimi araştırma yöntem ve kuramları, kuram, yöntem ve tekniklerin uygulamalı olarak öğrenilmesi dersin amaçlarındandır.
Dünya edebiyatına tarihsel, dilbilimsel, kültürel ve eleştirel bir dikkatle bakılacak, Türk edebiyatının geldiği nokta tartışılacak, Batı edebiyatının önde gelen yazarları ve eserleri tanıtılacak, karşılaştırmalı edebiyat bilimi, kuramı ve yöntemleri, edebi türler, çeviri metinler ve edebiyatlar arası etkileşimler üzerine odaklanılacaktır.
Bu derste Rusya'nın yeni dış siyaset kavramları, 21. yüzyılda Rusya dış politikasının öncelikleri, Küresel bağlamda güvenlik sorununa Rusya'nın yaklaşımı ve Rusya’nın küresel siyasete etkileri incelenecektir. Rusya Federasyonunun küresel siyasette yeri ve rolü dünya çapında bir ilgi oluşturmaktadır. Bu dersin amacı, Rusya’nın dünya sahnesinde oynadığı rol dikkate alınarak Rusya dış politikasının içeriğini ve bu politikanın dünya politikasını nasıl etkilediğini incelemektir.
Oryantalizm (Şarkiyatçılık) kavramının ne olduğu, alanı ve yapısı, Silvestre de Sacy ve Ernest Renan gibi batılı ünlü oryantalistler, doğulu ülkelerin yaşam tarzları, batının doğuya bakışı, edebiyattaki oryantalist gezginler ve film sektörü ve batıdaki Türk imgesi tartışılacaktır.
Endüstri 1.0, 2.0, 3.0 ve dördüncü endüstri devrimi olarak da bilinen endüstri 4.0, siber fiziksel sistemler, nesnelerin interneti, bulut bilişim sistemleri, büyük veri, modelleme ve simülasyon, akıllı fabrikalar. Bu dersin amacı, endüstrilerin ve endüstriyel süreçlere hakim olan paradigmaların her bir dönemde ne şekilde değiştiği hakkında öğrencileri bilgilendirmek, endüstriyel işletmelere uygulanabilir bilgi teknolojileri ve yönetim bilişim sistemleri hakkında bir temel oluşturmak, bilgi sistemlerinin işleyiş temelleri ile tasarımları ve işletmelerin veri ihtiyaçlarını yönetebilecek veritabanı uygulamalarının analizi, tasarımı ve geliştirilmesi için gerekli altyapıyı sağlamaktır.
Divan edebiyatı nazım şekillerinden olan kasidenin tanımı, türleri ve yüzyıllar içindeki seyri ve seçilmiş kaside metinlerinin şerhi dersin içeriğini oluşturmaktadır. Eski Türk Edebiyatında gazel nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak. Gazel konulu akademik makaleleri inceleyip değerlendirmek.
Divan edebiyatı nazım şekillerinden olan gazelin tanımı, türleri ve yüzyıllar içindeki seyri ve seçilmiş gazel metinlerinin şerhi dersin içeriğini oluşturmaktadır. Eski Türk Edebiyatında gazel nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak. Gazel konulu akademik makaleleri inceleyip değerlendirmek.
Dünya edebiyatına tarihsel, dilbilimsel, kültürel ve eleştirel bir dikkatle bakılacak, Türk edebiyatının geldiği nokta tartışılacak, Batı edebiyatının önde gelen yazarları ve eserleri tanıtılacak, karşılaştırmalı edebiyat bilimi, kuramı ve yöntemleri, edebi türler, çeviri metinler ve edebiyatlar arası etkileşimler üzerine odaklanılacaktır. Karşılaştırmalı Edebiyat kuramı ve eleştirisi ışığında dünya edebiyatları arasında karşılaştırmalı çalışmalar yapabilmek, kültürel etkileşimlerle ortaya çıkan edebi metinleri benzer ve farklılıklarıyla karşılaştırmak. Geçmişten bu yana ortaya çıkan düşünce ve yazın akımlarını metin çözümlemeleriyle değerlendirmek.
Türk Kültürünün özellikleri ve Türk kültüründe tarım, giyim, kuşam, süslenme, demir, at, ağaç, hayvan ve halk hekimliği, halk takvimi gibi kavramlarla ilgili inanç ve uygulamaları inceler. Türk halk kültüründe eski kültür izlerini takip eder. Türk kültür hayatının geçirdiği evreleri takip ederek, bugünkü halk kültürü ürünlerinde eski inanış ve geleneklerin izlerini tespit etmek.
Yeni Türk edebiyatının edebi kaynakları. 1860 sonrası dönem Türk edebiyatı üzerine yapılan çalışmalarda temel olan edebiyat tarihleri, gazete ve dergiler, arşivler, hatıra ve mektuplar vb. kaynakları ve bunlardan yararlanma yöntem ve tekniklerini tanıtmak.
Müşterilerinizle gerçek ilişkiler kurabilmeniz onları tanıma oranınızla doğru orantılıdır. Tüketiciler,üreticiler, ve diğer insanlar ve örgütlerin ilişkileri önem taşımaktadır. Birçok işletmenin önem verdiği okta gerçek müşterilerin şirketin başarılarnda en önemli yere sahip olduğudur. Bu dersin sonunda öğrenciler müşterilerle daha iyi ve kalıcı ilişkiler geliştirmenin yollarını ve önemini öğrenirler. Stratejik, organizasyonel, ticari ve teknoloji yönlerini ele alarak, psikoloji perspektifi ile, teori ve uygulamayı birleştirerek Müşteri İlişkileri Yönetimi’ni öğrencilerin tam olarak anlamalarına yardımcı olmaktır.
Öğrenme ve öğretmenin ana kuramlarını, temel ilkelerini, türlerini, teknikerini, modellerini ve bu modelleri, teknikleri uygulama becerilerini öğretmek.
Bilimsel çalışmalarda araştırma, yöntem ve teknikleri, araştırma türleri, bilimsel bilgiye erişim yöntemleri, bilimsel çalışma geliştirme, planlama ve yürütme esasları, ilişkisel ve karşılaştırmalı çalışmalar, Türk Dili ve Edebiyatı alanında yürütülen çalışmalarda kullanılan yöntem ve teknikler, veri analiz yöntemleri, veri sunum biçiminde esaslar, yayın etiği, etik ihlal ve sorunları. Öğrencileri bilimsel araştırmaların temel dayanakları hakkında bilgilendirmek, bilimsel bilgiye erişim yöntem ve tekniklerini öğretmek, veri analizi yapabilmelerini sağlamak, bilimsel metin okuma ve analiz etme becerisi kazandırmak ve bilimsel yayın etiği konusunun önemini kavratarak etik dışı tutum ve davranışlarda bulunulmasını önlemek.
İşletmelerdeki sosyal ve psikolojik sorunlar, insan ve endüstri üzerindeki etkileri ve çözüm yolları, personel seçme, eğitme ve değerlendirme, grup dinamikleri ve gruplar arası sorunlar, güdüleme, önderlik, karar verme ve iletişimde psikolojik sorunlar, rol, statü, otorite, örgütsel çatışma, stres ve yönetim.
Bu derste öğrencilere tez yazmada uygulanması gereken usuller (tez yazma planı) gösterilecek ve yapacakları çalışmaları için gerekli ve doğru tekniği kullanarak araştırma yapmaları sağlanacaktır. Öğrencilerin kaynakların kullanımı, tez yazma usûlü hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Bu derste öğrencilere tez yazmada uygulanması gereken usuller (tez yazma planı) gösterilecek ve yapacakları çalışmaları için gerekli ve doğru tekniği kullanarak araştırma yapmaları sağlanacaktır. Öğrencilerin kaynakların kullanımı, tez yazma usûlü hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Bu dersin içeriği, tıp ve ceza hukukunun dünyada ve ülkemizdeki gelişimini karşılaştırmalı olarak ele almak. Tıp ilmine ilişkin tipik suçların kanuni, maddi, manevi, hukuka aykırılık unsurlarını, yaptırım politikası ve soruşturma tekniklerini ele almaktır.
PÇ & Ders İlişkileri
Kod |
Dersin Adı |
PÇ 1 |
PÇ 2 |
PÇ 3 |
PÇ 4 |
PÇ 5 |
PÇ 6 |
PÇ 7 |
PÇ 8 |
PÇ 9 |
PÇ 10 |
1. Yıl, Birinci Dönem |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
TDE 535 |
Türk Dilinin Kaynakları ve Metin İncelemeleri |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
X |
- |
- |
X |
TDE 533 |
Seminer : Bilimsel Araştırma ve Yazma Yöntemleri |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
- |
1. Yıl, İkinci Dönem |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
TDE 502 |
Türk Halk Edebiyatı |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
- |
X |
TDE 504 |
Modern Türk Şiiri |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
X |
- |
TDE 540 |
Yeni Türk Edebiyatı |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
X |
- |
Program Çıktılarıyla İlişkili Ders Sayısı / 8 |
1 |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
1 |
3 |
2 |
2 |
|
Program Çıktılarıyla İlişkili Yüzdesi |
13% |
63% |
- |
- |
63% |
63% |
13% |
36% |
25% |
25% |
Seçmeli Dersler
Kod |
Dersin Adı |
PÇ 1 |
PÇ 2 |
PÇ 3 |
PÇ 4 |
PÇ 5 |
PÇ 6 |
PÇ 7 |
PÇ 8 |
PÇ 9 |
PÇ 10 |
TDE 505 |
Mitoloji ve Edebiyat |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
X |
TDE 507 |
Öykü Sanatı |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
- |
- |
TDE 509 |
Türk Tiyatrosu |
- |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
X |
TDE 511 |
Edebiyat ve Toplumsal Değişme |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
X |
TDE 513 |
Oryantalizm |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
TDE 514 |
Yeni Türk Edebiyatında Postmodern Eğilimler |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
X |
- |
TDE 515 |
Türkçe Yapı Bilgisinin Tarihî Gelişmesi |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
TDE 516 |
Türkçe Söz Diziminin Tarihî Gelişmesi |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
TDE 517 |
Çocuk Edebiyatı |
|
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
X |
TDE 522 |
Kadın Edebiyatı |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
TDE 523 |
Edebi Eserlerde Siyaset - I |
- |
X |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
TDE 524 |
Edebi Eserlerde Siyaset - II |
- |
X |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
TDE 525 |
Eski Türk Edebiyatının Kaynakları - I |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
TDE 526 |
Eski Türk Edebiyatının Kaynakları - II |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
X |
- |
- |
- |
TDE 527 |
Türk Edebiyatı Metodolojisi |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
- |
- |
TDE 528 |
Göstergebilim ve Yazın İlişkisi |
- |
X |
X |
- |
- |
X |
- |
X |
- |
- |
TDE 529 |
Türk Kültür Tarihi |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
X |
TDE 530 |
Metin Çözümlemesi |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
- |
- |
TDE 531 |
Roman Sanatı |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
X |
X |
- |
- |
TDE 537 |
Karşılaştırmalı Edebiyat Kuramları ve Eleştiri |
- |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
X |
X |
- |
TDE 538 |
Eski Anadolu Türkçesi |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
TDE 542 |
Anadolu ve Rumeli Ağızları |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
TDE 543 |
Osmanlı Paleografyası - I |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
X |
TDE 544 |
Osmanlı Paleografyası - II |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
X |
TDE 545 |
Poetika |
- |
X |
|
|
X |
X |
- |
X |
- |
- |
İNG 522 |
Akademik İngilizce |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
X |
- |
BİT 524 |
Bilişim Teknolojileri |
- |
- |
- |
X |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
TDE 534 |
Dönem Projesi |
X |
X |
- |
- |
X |
X |
- |
- |
- |
- |
PÇ & Ders İlişkileri
Kod |
Dersin Adı |
PÇ 1 |
PÇ 2 |
PÇ 3 |
PÇ 4 |
PÇ 5 |
PÇ 6 |
PÇ 7 |
PÇ 8 |
PÇ 9 |
PÇ 10 |
1. Yıl, Birinci Dönem |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
TDE 535 |
Türk Dilinin Kaynakları ve Metin İncelemeleri |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
5 |
- |
- |
4 |
TDE 533 |
Seminer : Bilimsel Araştırma ve Yazma Yöntemleri |
5 |
5 |
- |
- |
5 |
- |
- |
5 |
- |
- |
1. Yıl, İkinci Dönem |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
TDE 502 |
Türk Halk Edebiyatı |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
5 |
- |
5 |
TDE 504 |
Modern Türk Şiiri |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
4 |
4 |
- |
TDE 540 |
Yeni Türk Edebiyatı |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
4 |
4 |
- |
Program Çıktılarının Ağırlığı |
5 |
25 |
- |
- |
25 |
20 |
- |
18 |
8 |
9 |
|
İlişki Düzeyi: 0: İlişki yok; 5: En yüksek İlişki Düzeyi |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Seçmeli Dersler
Kod |
Dersin Adı |
PÇ 1 |
PÇ 2 |
PÇ 3 |
PÇ 4 |
PÇ 5 |
PÇ 6 |
PÇ 7 |
PÇ 8 |
PÇ 9 |
PÇ 10 |
TDE 505 |
Mitoloji ve Edebiyat |
- |
4 |
- |
- |
4 |
5 |
- |
- |
- |
5 |
TDE 507 |
Öykü Sanatı |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
4 |
- |
- |
TDE 509 |
Türk Tiyatrosu |
- |
- |
- |
- |
- |
4 |
- |
- |
- |
5 |
TDE 511 |
Edebiyat ve Toplumsal Değişme |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
- |
- |
5 |
TDE 513 |
Oryantalizm |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
- |
4 |
5 |
TDE 514 |
Yeni Türk Edebiyatında Postmodern Eğilimler |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
5 |
4 |
- |
TDE 515 |
Türkçe Yapı Bilgisinin Tarihî Gelişmesi |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
- |
TDE 516 |
Türkçe Söz Diziminin Tarihî Gelişmesi |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
- |
TDE 517 |
Çocuk Edebiyatı |
- |
4 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
- |
- |
5 |
TDE 522 |
Kadın Edebiyatı |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
- |
4 |
5 |
TDE 523 |
Edebi Eserlerde Siyaset - I |
- |
4 |
- |
- |
5 |
- |
- |
- |
- |
5 |
TDE 524 |
Edebi Eserlerde Siyaset - II |
- |
4 |
- |
- |
5 |
- |
- |
- |
- |
5 |
TDE 525 |
Eski Türk Edebiyatının Kaynakları - I |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
5 |
- |
- |
- |
TDE 526 |
Eski Türk Edebiyatının Kaynakları - II |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
5 |
- |
- |
- |
TDE 527 |
Türk Edebiyatı Metodolojisi |
5 |
4 |
- |
- |
5 |
4 |
- |
5 |
- |
- |
TDE 528 |
Göstergebilim ve Yazın İlişkisi |
- |
4 |
5 |
- |
- |
4 |
- |
5 |
- |
- |
TDE 529 |
Türk Kültür Tarihi |
- |
4 |
- |
- |
4 |
5 |
|
|
- |
5 |
TDE 530 |
Metin Çözümlemesi |
5 |
4 |
|
|
5 |
4 |
|
5 |
- |
- |
TDE 531 |
Roman Sanatı |
- |
5 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
4 |
- |
- |
TDE 537 |
Karşılaştırmalı Edebiyat Kuramları ve Eleştiri |
- |
5 |
- |
- |
5 |
4 |
- |
5 |
4 |
- |
TDE 538 |
Eski Anadolu Türkçesi |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
- |
TDE 542 |
Anadolu ve Rumeli Ağızları |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
4 |
- |
TDE 543 |
Osmanlı Paleografyası - I |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
5 |
TDE 544 |
Osmanlı Paleografyası - II |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
5 |
TDE 545 |
Poetika |
- |
4 |
- |
- |
5 |
5 |
- |
4 |
- |
- |
İNG 522 |
Akademik İngilizce |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |