Sosyal Hizmetler Programının Amaçları:
-Sosyal hizmetin temel kavram ve unsurlarını (sosyal hizmet felsefesi, değerleri, etiği, süreç ve yaklaşımları) öğrenme ve uygulama becerisi kazandırma,
-Çocukluk ve gençlik dönemi temel gelişim özellikleri ile sosyal hizmet uygulamalarını tanıma, öğrenme ve uygulama becerisi kazandırma,
-Çalışma hayatından çekilme, yaşlılık dönemi ve sosyal hizmet uygulamalarını tanıma, öğrenme ve uygulama becerisi kazandırma,
-Özel gereksinimli ve bakıma muhtaç bireyler ile muhtaçlık kavramını tanıma, sınıflandırma ve bu alanlara yönelik sosyal hizmet müdahale esaslarını anlama becerisi kazandırma,
-Sosyokültürel ve uluslararası çeşitlilikten doğan zenginliğin farkında olma; bu zenginliği anlayış ve saygıyla karşılama becerisi kazandırma,
-Sosyal hizmetin uygulama alanlarında kullanılacak bilgisayar teknolojilerini öğrenme ve uygulama becerisi kazandırma,
-Mesleki görüşme ve raporlama becerisi kazandırma,
-Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme ve mesleki anlamda İngilizceyi yazıp okuyabilme becerisi kazandırma,
-Dürüstlüğe, profesyonel etik kurallara, aktif yurttaşlık ve sosyal sorumluluk bilicine sahip olma ve bu özelliklere değer verme becerisi kazandırma olarak belirlenmiştir.
SOSYAL HİZMETLER PROGRAMI
Genel Bilgiler
Amaç, Kuruluş ve Onay |
Çağ Üniversitesi Meslek Yüksekokulu 1997 yılında 4282 sayılı yasayla kurulmuştur.(Resmi Gazete: 9 Temmuz 1997, Sayı: 23050) Sosyal hizmet Programı; Sosyal hizmet ile ilgili alanlarda çalışmak üzere ara eleman yetiştirme doğrultusunda gerekli niteliklere sahip eğitimli iş gücünün karşılanmasına katkı sağlamak amacıyla 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında açılmıştır. |
Gereken Nitelikler |
Sosyal Hizmetler okumak isteyen bir öğrencinin öncelikli olarak insan sevgisi sevme ve duygularını anlayabilme, hoşgörülü ve sabırlı olması, insanlarla iyi iletişim kurması, psikolojiye ilgi duymalıdır. Sosyal Hizmet ön lisans öğrencisinin, kendini geliştirme konusunda istekli ve yaratıcı olması gerekmektedir. Bölüm dersleri gereğince öğrencinin hem sayısal hem de sözel alanlara ilgi duyması beklenmektedir. İnsan haklarına saygılı, yardım etmeyi seven, anlayışlı ve sabırlı, araştırmacı ve sorgulayıcı, ekip çalışması becerilerinin gelişmiş olması beklenir. |
Programın Genel Yapısı |
Sosyal Hizmetler Programı ön lisans düzeyinde iki yıllık eğitim - öğretim programı uygulamaktadır. Sosyal hizmetler Programının amaçları aşağıdadır: Sosyal hizmetin temel kavram ve unsurlarını (sosyal hizmet felsefesi, değerleri, etiği, süreç ve yaklaşımları) öğrenme ve uygulama becerisi. Çocukluk ve gençlik dönemi temel gelişim özellikleri ile sosyal hizmet uygulamalarını tanıma, öğrenme ve uygulama becerisi. Çalışma hayatından çekilme, yaşlılık dönemi ve sosyal hizmet uygulamalarını tanıma, öğrenme ve uygulama becerisi. Özel gereksinimli ve bakıma muhtaç bireyler ile muhtaçlık kavramını tanıma, sınıflandırma ve bu alanlara yönelik sosyal hizmet müdahale esaslarını anlama becerisi. Sosyal hizmetin uygulama alanlarında kullanılacak bilgisayar teknolojilerini öğrenme ve uygulama becerisi. Mesleki görüşme ve raporlama becerisi. Dürüstlüğe, profesyonel etik kurallara, aktif yurttaşlık ve sosyal sorumluluk bilicine sahip olma ve bu özelliklere değer verme becerisi ve topluma hizmet sunan sosyal hizmet meslek elemanı yetiştirmektir. |
Diploma ve Ünvanlar |
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Sosyal hizmet dalında önlisans diploması verilir ve mezunlar Sosyal hizmet "Meslek Elemanı" unvanına sahip olurlar. |
Çalışma Alanları |
Mezunlar; Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde, Huzurevlerinde, Özel Kreş ve Anaokullarında, Çocuk Hastaneleri ve Hastane Okullarında, Ana Çocuk Sağlığı Merkezlerinde, Yataklı Tedavi Veren Kurumlarda ve Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumlarında UNICEF, ILO ve Gönüllü Kuruluşlarda, Sivil Toplum Örgütlerinde görev yapabilmektedirler. |
Kayıt Kabul Koşulları |
Lise ve dengi okul diploması, Üniversite Sınavından yeterli puan almak ( Y-TYT-). |
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme Esasları |
Programda yer alan dersler için genel olarak bir ara sınavı ve bir de final sınavı yapılır. Her dersin ölçme ve değerlendirme ölçütleri için "Ders Programı"nda yer alan ders ismini tıklamanız yeterlidir. |
Mezuniyet Koşulları |
Bir öğrencinin mezun olabilmesi için Genel Not Ortalamasının (GNO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, başarısız dersinin olmaması ve toplamda 120 AKTS kredi almış olması gerekir. Detaylı bilgi için: Çağ “Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız. |
Öğrenime Devam Olanakları |
Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Dikey Geçiş Sınavı esaslarına göre Üniversitelerin Sosyal Hizmet, Sosyoloji lisans bölümlerine geçiş yapabilirler. |
Program Türü |
Tam Zamanlı |
Program Dili |
Türkçe |
Bölüm/Program Başkanı |
Öğr.Gör.Emine SARAÇ Tel: +90 324 6514800 |
AKTS & Erasmus Koordinatörü |
Prof.Dr.Eda YAŞA ÖZELTÜRKAY |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
BLG-101 | Dijital Okuryazarlık Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 05 | ||
GIT-101 | Görüşme İlke ve Teknikleri Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 06 | ||
SHP-101 | Sosyal Hizmete Giriş Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 07 | ||
TRK-103 | Türkçe I Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 03 | ||
ING-105 | İngilizce Dil Becerileri I Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
PSY-105 | Psikolojiye Giriş Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
Toplam | 15 | 33 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
TRK-104 | Türkçe II Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 03 | ||
ING-106 | İngilizce Dil Becerileri II Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
SHP-108 | Sosyal Psikoloji Temel Mesleki Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 07 | ||
SHP-110 | Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Mesleki Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 06 | ||
SHP-112 | Yaşlılık ve Sosyal Hizmet Temel Mesleki Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 06 | ||
Toplam | 12 | 28 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
SHP-201 | Sosyal Hizmet Kuramları Temel Mesleki Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 08 | ||
HUK-203 | Hukuka Giriş Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 05 | ||
TAR-203 | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 03 | ||
ING-207 | Mesleki İngilizce I Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
SHP-211 | Sosyal Hizmetlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 08 | ||
Toplam | 13 | 30 |
Ders Kodu | Ders | Dersin Şekli | Kredi | AKTS | ||
---|---|---|---|---|---|---|
SHP-202 | Sosyal Hizmet Mevzuatı Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 05 | ||
TAR-204 | Atatürk İlke ve İnkılap Tarihi II Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 2-0-2 | 03 | ||
SHP-206 | Mesleki Etik Uzmanlık-Alan Dersleri | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
ING-208 | Mesleki İngilizce II Tamamlayıcı Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
SHP-208 | Toplumsal Sorunlar ve Sosyal Hizmet Temel Mesleki Dersler | Zorunlu | 3-0-3 | 06 | ||
ISL-218 | Girişimcilik ve Liderlik Seçmeli Dersler | Seçmeli | 2-0-2 | 05 | ||
ISL-220 | Sosyal Sorumluluk ve İş Etiği Seçmeli Dersler | Seçmeli | 2-0-2 | 05 | ||
MYO-000 | Bitirme Çalışması Zorunlu Ders Grubu. Dersleri görmek için ders adına tıklayınız | Zorunlu | 2-0-2 | 05 | ||
Toplam | 20 | 41 |
Öğrencinin sosyal hizmet alanında yapacağı görüşmelerde dezavantajlı gruplarla nasıl iletişim kuracağını bilmesini ve uygun görüşme tekniklerinin öğrenmesini sağlamaktır.
Sosyal Hizmete Giriş; Bilim ve meslek olarak sosyal hizmet konusunun tarihsel süreç içinde dünyada ve Türkiye’deki gelişiminin; demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramları açısından sosyal hizmetin değerlendirilebilmesinin; sosyal hizmet kuram ve uygulamasının bilgi, değer, ve beceri, problem çözme süreçleri, etkileşim, uzman, müracaatçı, çevre, müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama,uygulama ve değerlendirme açısından temellerinin öğrenilmesi ve sosyal hizmet açısından analitik bakış açısının yerleştirilmesi hedeflenmektedir.
Sosyal Psikoloji ; Bu derste, Sosyal psikolojinin temel kavramlarına ve kuramlarına giriş yapmak ve sosyal psikoloji alanındaki egemen bilimsel paradigmanın sorunlarına, eleştirel sosyal psikolojinin olanaklarına değinmek bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Çocuklarla sosyal hizmet uygulaması; çocukla ilgili temel kavramlar, çocuk sorunları ve bu sorunları gidermeye yönelik çocuklara ve ailelerine gerekli sosyal hizmet müdahale ve uygulama, bilgi ve becerisi kazandırılmasını hedeflemektedir. Dersin sonunda öğrenciler çocuk ve korunmaya ihtiyacı olan çocuk kavramı, çocuklara ilişkin yasal düzenlemeler, çocuk koruma sistemi, çocuklara yönelik hizmet ve kurumlar hakkında bilgi sahibi olur.
Yaşlılık ve Sosyal Hizmet dersi kapsamında yaşlı psikolojisinin ve ruhsal problemler, biyolojik ve ruhsal yaşlılık, yaşlılıkta ruhsal problemler, uykusuzluk, sosyalleşme problemleri, Yaşlılığa bağlı ruhsal hastalıklar konuları ele alınacaktır.
Mevzuat ile ilgili temel kavramlar. Sosyal hizmet mevzuatının ulusal ve uluslararası alanda uygulanması. Sosyal hizmet alanında çalışacak uzman adaylarının alanda uygulanan kanunlarla alakalı bilgi sahibi olmaları. Aile, kadın, yaşlı, engelli, çocuk alanlarında çeşitli bakanlıklarda uygulanan yönetmeliklerin bilinmesi ve yönetmeliklere göre yazılan sosyal inceleme ve durum tespit raporu örnekleriyle uygulamada bilgi sahibi olunması.
Hukuka Giriş; Bu ders hukuk kavramları ve hukuk düşüncesiyle tanışmaya yöneliktir. Hukukun kuralları, kuralların amacı, haklar, hak sahipleri ve türleri, kazanılması, kullanılması, korunması ve kaybedilmesi, hukuk kurallarını yaptırımı, kamu ve özel hukuk ayrımı, pozitif hukukun kaynakları ve kanunların uygulanması gibi temel konular işlenerek; öğrencilerin temel hukuk kavramlarını öğrenmeleri ve hukuksal düşünme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I dersinde; Türk İnkılâbının stratejisi, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını ve Türk İnkılâbını hazırlayan sebeplere toplu bir bakış, XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenileşme hareketleri, Osmanlı Devleti’nin dağılması sürecinde meydana gelen iç ve dış olaylar, Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları I. Dünya Savaşı ve Mondros Mütarekesinin imzalanması, işgaller, tepkiler, cemiyetler, milli mücadele için ilk adım ve Kongreler yoluyla teşkilatlanma konuları işlenmektedir.
Mesleki Etik; Etik nedir? Temel kavramlar ve ilkeleri, sosyal hizmetlerde etik ilkeleri, çocuk ve etik, kadın ve etik, erkek ve etik, farklı cinsel yönelime sahip bireyler ve etik, farklı dil ve kültürden bireylerle sosyal hizmette etik, özel gereksinimli bireyler ve yaşlılık etik ilkeler, İnsan hakları, Çocuk hakları konuları ele alınacaktır.
Toplumsal sorunlar ve sosyal hizmet toplumsal sorunlar hakkında bilgi edinmektedir. Bu dersin sonunda öğrenciler toplumsal sorunların tanımı ve tarihçesi, işsizlik, yoksulluk, suç ve suçluluk, bağımlılık, yaşlılık, engellilik, göç ve mültecilik, kadın ve çocuk gibi toplumsal sorun alanlarını hakkında bilgi sahibi olur. Ders kapsamında toplumsal sorunların tanımlanması ve sorunlara ilişkin sosyal hizmet bağlamında çözüm bulunması hedeflenmektedir.