Türk Dili ve Edebiyatı Programı Ders Tanımları
Birinci Yıl - Birinci Yarıyıl
ING-103 İngilizce I
Yazılı ve sözlü İngilizcenin başlangıç aşamasıdır. Avrupa Dil Portfolyosu'na göre B1 İngilizce düzeyini kullanmak amaçtır.
TDE-153 Osmanlı Türkçesi I (Sertifikalı Ders)
Öğrenciler Osmanlı Türkçesi hakkında gereken bilgileri elde edeceklerdir. Arap harfleriyle yazılan eski metinleri okuyacak ve bileceklerdir.
TDE-115 Yapay Zekâ ile Türk Halkbilimine Yolculuk I
Bu dersin amacı yapay zekayı bir araç olarak kullanıp öğrencilere halkbiliminin temel kavramlarının öğretilmesi ve halkbilimi kuramlarının tarihsel gelişimi hakkında doğumdan ölüme kadar insanların yaşantısında yer alan maddi ve manevi bütün kültür ögelerini kültürler arasındaki benzerlik ve farklılıkları interaktif, veri analitiği ile daha bilimsel ve sistematik bir biçimde öğrencinin dinamik, teknolojik ve çağdaş bir öğrenme deneyimiyle harmanlamış olabilmesidir. Böylece öğrenciler sadece teorik bilgi değil, aynı zamanda yapay zekâ destekli projelerle bu kültürel unsurları keşfetmek ve öğrencilerim yaratıcılıklarını teşvik etmektir. Böylece dersin amacını hem akademik hem de yaratıcı keşif alanına dönüştürülmüş olmasıdır.
TDE-127 Türkiye Türkçesi I
Bu dersin amacı, Türkçenin ses bilgisi, ünlü ve ünsüz ses birimler, Türkçenin ses özellikleri, ses olayları, yazım kuralları ve noktalama işaretleri gibi temel ve önemli konuların kazanımını sağlamaktır.
TDE-113 Sözden Veriye: Türk Halk Edebiyatı Yapay Zekâ Çağında
Türk halk edebiyatının temel kavramlarını, türlerini ve temsilcilerini tanıtmak; sözlü kültürün dijitalleşme sürecini yapay zekâ teknolojileriyle analiz etmeyi öğretmektir. Öğrencilerin geleneksel anlatı biçimlerini hem edebi hem dijital araçlarla inceleyerek kültürel mirasın korunmasını ve yeniden üretimi konusunda bilgi ve beceri kazandırılmasıdır.
UNI-101 Üniversiteye Hayatına Giriş
Bu dersin amacı, Üniversitemize yeni katılan öğrencilerimize; üniversite hayatı, akademik düzenlemeler, öğrenci olanakları ve kişisel gelişim konularında temel bilgiler sunmaktır.
OSD (Ortak Seçmeli Dersler)
Ortak Seçmeli Dersler, tüm Çağ Üniversitesi öğrencilerinin ortak şekilde aldığı çeşitli bilim dallarından oluşan dersleri kapsar.
Birinci Yıl - İkinci Yarıyıl
ING-104 İngilizce II
Yazılı ve sözlü İngilizcenin başlangıç aşamasının devamıdır. Avrupa Dil Portfolyosu'na göre B1 İngilizce düzeyini kullanmak amaçtır.
TDE-120 Osmanlı Türkçesi II
Bu derste öğrencilerin Osmanlı Türkçesi metinleri doğru olarak okuyabilmeleri amaçlanmaktadır.
TDE-128 Türkçe Söz Dizimi
Bu derste öğrenciler Türkçenin söz dizim kurallarını öğrenecek ve söz dizimini oluşturan öbek ve sözcük türlerini tanıyacaklardır.
TDE-114 Halkbilimi II
Bu dersin amacı Anadolu halkbilimini besleyen İslâmiyet öncesi inanç sistemleri – öğretiler- dinler; halk kültüründe sosyal normlar, yaptırımlar ve davranış türleri, halk kültüründe geçiş dönemleri hakkında doğumdan ölüme kadar insanların yaşantısında yer alan maddi ve manevi bütün kültür ögelerini kültürler arasındaki benzerlik ve farklılıkları halkbilimsel yöntem ve kuramsal bakış açılarıyla ele alınarak değerlendirilmesi ve öğrencinin bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
TDE-126 Türk Halk Edebiyatı II
Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatını geçmişten günümüze sanatçıları ve eserleri bağlamında ele alarak Türk halk edebiyatı hakkındaki bilgileri geliştirmek.
TDE-124 Türkiye Türkçesi II
Türkçe sondan eklemeli bir dil olduğundan yapım ve çekim eklerini ve bu eklerin işlevleri ile türetme kurallarını bilmek önemlidir. Aynı şekilde kelime türlerinin de (ad, fiil, sıfat, zarf, zamir, vb.) dikkatle incelenmesi gereklidir.
RKT-102 Kariyer Planlama
Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur.
İkinci Yıl - Üçüncü Yarıyıl
TDE-235 Osmanlı Türkçesi III (Sertifikalı Ders)
Cumhuriyet öncesi dönemde Osmanlı Türkçesi olarak yazılan edebi ve tarihi metinler üzerinde inceleme.
TDE-237 Eski Türk Edebiyatı I
Bu dersin amacı, öğrenciye aruz vezni ve nazım şekilleri konusunda temel bilgileri kazandırmaktır.
TAR-205 Atatürk İlke ve İnkılapları I
Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk İnkılâpları ve Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Türkiye ve Atatürk İnkılâpları, İlkeleri ve Atatürkçü düşünceye yönelik tehditler hakkında doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devleti ile bölünmez bir bütünlük içinde Atatürk inkılâpları, ilkeleri ve Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda ulusal hedefler etrafında birleştirmek; Türk gençliğini bu amaç doğrultusunda yetiştirmek ve güçlendirmektir.
TDE-233 Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı I
Yeni edebiyat kavramını açıklayarak modern Türk edebiyatının tarihi seyrini; edebi türlerin değişimini, edebi ürünlerin içeriği ve ayırt edici özelliklerini, edebi şahsiyetler ve edebi yönelişler ışığında benimsetmek; Abdülhamid dönemi ve Türk edebiyatına genel bir bakışla birlikte, Servet-i Fünûn şiirinin temel özelliklerini tespit etmek; dönemde rol oynayan yeni formları ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, yeni yazar-metin-okur ilişkilerini ortaya koymak; öncesi ile kıyaslamak ve sonrasına etkilerini belirlemek; Fecr-i Âti, Genç Kalemler ve Millî Edebiyat şiirinin genel özelliklerini öğrenciye tanıtmak.
FRM-201 Eğitime Giriş
Bu derste, eğitim bilimlerinin kavramsal temellerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırarak daha sonra öğrenilecek eğitim konuları için bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.
OSD (Ortak Seçmeli Dersler)
Ortak Seçmeli Dersler, tüm Çağ Üniversitesi öğrencilerinin ortak şekilde aldığı çeşitli bilim dallarından oluşan dersleri kapsar.
İkinci Yıl - Dördüncü Yarıyıl
TDE-262 Osmanlı Türkçesi IV
Tarihi ve edebi metinlerden örnekler: Arapça ve Farsça kelimelerin incelenmesi amaçlanmaktadır.
TDE-264 Eski Türk Edebiyatı II
Bu derste Eski Türk Edebiyatına esas olacak temel bilgiler ve edebi sanatlar kazandırılacaktır. 13. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özellikleri, temsilcileri ve eserleri örnek metinlerden yola çıkarak tanıtılacaktır.
TAR-206 Atatürk İlke ve İnkılapları II
Temelde Modern Türkiye'nin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sistemi'nin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir.
TDE-246 Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı II
Modern edebiyatın bu devresinde roman türünün gelişimi, yeni yazın türleri ve işlenen temalar, dildeki değişimler, yazar-metin-okur ilişkileri üzerinde yoğunlaşmak ve Tanzimat dönemi ile Servet-i Fünûn romanı ve nesir türlerini karşılaştırmak ve Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatına etkisini tartışmak.
TDE-254 Eski Türkçe
Bu dersin amacı, Orhon Türkçesi dönemini ve dönemle ilgili yayınları tanıtmak; dönemin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek ve öğrencilerin dönem metinleri üzerinde anlamsal ve yapısal çözümleme yapabilmelerini sağlamaktır.
FRM-202 Eğitim Psikolojisi
Bu dersi alan öğrencilerin farklı gelişim dönemlerinde yer alan öğrenenlerin temel özelliklerini, ihtiyaçlarını kavramalarını sağlamak; eğitim psikolojisi alanının bilimsel bulguları ile öğrenme sürecini ve öğrenen bireyi analiz edebilme becerisini kazandırmaktır.
Üçüncü Yıl - Beşinci Yarıyıl
TDE-357 Eski Türk Edebiyatı III
13. ve 14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
TDE-341 Modern Türk Edebiyatı I
Cumhuriyet dönemi itibariyle günümüze kadar gelişen modern şiir türünü, çağın yazarlarının edebiyat anlayışlarını araştırıp gün ışığına çıkarmak.
TDE-329 Eski Anadolu Türkçesi
13-14. yy. Eski Anadolu Türkçesi dersinde dönemin gramer özelliklerinin dönem eserleri üzerinden öğretilmesi amaçlanmıştır.
TDE-347 Edebiyat Kuramı ve Eleştiri: Zeka Yazıyor: Eleştiri ve Yaratıcılık 5.0 (Marka: Nil TV)
Bu ders, edebi eleştiri ve yaratıcı yazarlık becerilerini çağdaş yapay zekâ araçlarıyla destekleyerek öğrencilere hem teorik altyapı hem de pratik deneyim kazandırmayı amaçlar. TV kuruluşuyla yürütülen medya ortaklığı sayesinde ders, edebi üretimi dijital hikâye anlatımı, medya estetiği ve toplumsal etkiyle birleştirerek disiplinlerarası bir deneyim sunar.
FRM-301 Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bu ders, öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.
FRM-303 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Bu ders öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.
Üçüncü Yıl - Altıncı Yarıyıl
TDE-356 Eski Türk Edebiyatı IV
15. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
TDE-340 Orta Türkçe
İslam’ın kabulü Türk toplumu ve Türkçeyi derinden etkilemiştir. Çağatay ve Anadolu lehçelerinin durumunu ve bu dönemde verilen eserleri anlamak Türk dili ve edebiyatının yaşadığı dönüşümü anlamak açısından oldukça önemlidir.
TDE-364 Modern Türk Edebiyatı II
Cumhuriyet dönemi itibariyle günümüze kadar gelişen modern nesir türlerini, çağın yazarlarının edebiyat anlayışlarını araştırıp gün ışığına çıkarmak. Öte yandan “Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’ (SKA)ndan “4. Nitelikli 5. Eğitim, Cinsiyet Eşitliği 10 Eşitsizliklerin Azaltılması ve 15 Karasal Yaşam” maddeleri doğrultusunda Türk edebiyatının önde gelen modern ve postmodern kadın ve erkek yazarların edebi metinlerinden uygulamalı örneklerle, öğrencileri kendileriyle barışık ve çevrelerine duyarlı, bilinçli ve sorumluluk sahibi bireyler olarak hayata ve mesleklerine atılmalarında yol gösterici olmak.
TDE-334 Edebiyat Kuramı ve Eleştiri II (Sertifikalı Ders)
Eleştirinin tarihsel gelişme ve kaynaklarına çalışmak, edebi teori ve eleştiri üzerine eleştirel bir inceleme yapmak, çağdaş dönemin edebi eleştiri, edebi türlerini ve ana temsilcilerini cumhuriyet dönemi boyunca teorik perspektiflerde gelişen Türk edebiyat eleştirisine odaklanarak, bu dönemlerin seçilen edebi eserlerini incelemek.
FRM-304 Özel Öğretim Yöntemleri
Bu ders, öğretmen adaylarının Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilgili öğrenme-öğretme süreçlerinde özel öğretim yöntemleriyle ilgili temel bilgi, kavram, model ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır. Öğrencilerin öğretimin ilke ve yöntemlerini uygulayabilmesi, konu alanındaki ders kitaplarının eleştirisel bir açıyla inceleyebilmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi ve değerlendirilmesi.
FRM-302 Rehberlik ve Özel Eğitim
Bu ders, öğrencilere eğitim ortamlarında rehberlik ve danışmanlığın temel kavramları ve pratik uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, rehberlik danışmanlarının rollerini ve sorumluluklarını öğrenecek, çeşitli danışmanlık teorileri ve tekniklerini keşfedecek ve öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimini destekleme yollarını anlayacaklardır. Dersin sonunda, öğrenciler bu prensipleri gerçek eğitim bağlamlarında uygulamaya hazır olacak ve öğrencilerin bütünsel gelişimine katkıda bulunacaklardır.
Dördüncü Yıl - Yedinci Yarıyıl
TDE-471 Eski Türk Edebiyatı V
16. yüzyıl Divan edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
TDE-465 Post-okuma /YZ: Kodlararası Karşılaştırmalı Edebiyat (Marka: Akademisyen Yayınevi)
Bu ders, karşılaştırmalı edebiyat kuramı ve eleştirisi ışığında sınırların ötesindeki edebiyatlardan seçilmiş metinleri içerik ve biçim açısından benzer ve farklılıklarıyla karşılaştırmanın ve birbirleriyle olan etkileşimlerini, dil ve kültürel zenginliklerini keşfetmenin yanında karşılaştırmalı edebiyatın klasik kuramlarını yapay zekâ destekli dijital araçlarla yeniden düşünmeye davet eder ve dijital çağda "okuma" kavramını yeniden tanımlar. Yapay zekâ destekli araçlar; karşılaştırmalı edebiyat disiplinini postkolonyal ve postmodern anlatılar, hiper-metinler, dijital anlatılar ve kodlanmış edebi biçimler üzerinden yeniden düşünmeye davet eder. Metinlerarası ilişkiler, görsel-anlatı kurguları ve dilin dönüşen ontolojisi dersin temel yapıtaşlarını oluşturur.
TDE-403 Mesleki İngilizce I
Bu ders öğrencilerin, akademik bağlamda yazmaya, okumaya ve eleştirel düşünmeye yönelik becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu becerilere ek olarak, lisans sonrası dil becerileri ihtiyaçlarını geliştirmek ve farkındalıklarını arttırmak için konuşma ve dinleme becerilerini de geliştirmeye yönelik etkinlikler ile öğrencileri akademik bağlama yakınlaştırmayı amaçlamaktadır.
TDE-475 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Belirlenen konu üzerine uygun yöntem ve tekniklerle hazırlanmış akademik bir çalışma ortaya koymak.
TDE-473 Çocuk Edebiyatı: Bir Varmış Bir Yokmuş Bir De Yapay Zekâ Varmış (Alan Seçmeli Dersi)
Öğrencilere, Türkiye'de ve batı ülkelerinde çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi ve çocuk kitaplarının türlerine yönelik konu, biçim ve tür olarak kuramsal bilgiler verilerek pratikte uygulayabilme becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
FRM-401 Sınıf Yönetimi
Bu ders, öğrencilere eğitim ortamlarında rehberlik ve danışmanlığın temel kavramları ve pratik uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, rehberlik danışmanlarının rollerini ve sorumluluklarını öğrenecek, çeşitli danışmanlık teorileri ve tekniklerini keşfedecek ve öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimini destekleme yollarını anlayacaklardır. Dersin sonunda, öğrenciler bu prensipleri gerçek eğitim bağlamlarında uygulamaya hazır olacak ve öğrencilerin bütünsel gelişimine katkıda bulunacaklardır.
Dördüncü Yıl - Sekizinci Yarıyıl
TDE-456 Eski Türk Edebiyatı VI
17. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar Divan edebiyatının özelliklerini, temsilcilerini ve eserlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
ING-404 Mesleki İngilizce II
Bu ders öğrencilerin, akademik bağlamda yazmaya, okumaya ve eleştirel düşünmeye yönelik becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu becerilere ek olarak, lisans sonrası dil becerileri ihtiyaçlarını geliştirmek ve farkındalıklarını arttırmak için konuşma ve dinleme becerilerini de geliştirmeye yönelik etkinlikler ile öğrencileri akademik bağlama yakınlaştırmayı amaçlamaktadır.
TDE-418 Karşılaştırmalı Edebiyat II
Karşılaştırmalı edebiyat kuramı ve eleştirisi ışığında dünya edebiyatından seçilmiş eserleri içerik ve biçim açısından benzer ve farklılıklarıyla karşılaştırmak, birbirleriyle olan etkileşimlerini, dil ve kültürel zenginliklerini edebi metinlerden yola çıkarak incelemek, geçmişten günümüze ortaya çıkan düşünce türleri ve eğilimleri metin çözümlemeleriyle değerlendirmek. Öte yandan “Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’ (SKA)ndan “4. Nitelikli 5. Eğitim, Cinsiyet Eşitliği 10 Eşitsizliklerin Azaltılması ve 15 Karasal Yaşam” maddeleri doğrultusunda kadın ve erkek yazarların edebi metinlerinden uygulamalı örneklerle, öğrencileri kendileriyle barışık ve çevrelerine duyarlı, bilinçli ve sorumluluk sahibi bireyler olarak hayata ve mesleklerine atılmalarında yol gösterici olmak.
FRM-404 Öğretim Teknolojileri
Bu derste, eğitim bilimlerinin kavramsal temellerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırarak daha sonra öğrenilecek eğitim konuları için bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.
FRM-402 Öğretmenlik Uygulaması
Öğrencilerin kuramsal temelli derslerde edinilen kazanımların gerçek ortamda uygulayabilmesi ve böylece okul ortamında rehberlik hizmetleri kapsamında kullanacakları becerileri geliştirmelerini sağlanacaktır. Bu amaç doğrultusunda staj uygulaması kapsamında okullarda gerçekleştirecekleri çalışmaları planlayacak ve bunları okul ortamında içinde etkili bir şekilde uygulayacaklardır.