PSİKOLOJİ PROGRAMI DERS TANIMLARI
BİRİNCİ YIL - BİRİNCİ YARIYIL
UNI-101 Üniversite Hayatına Giriş
Bu ders, öğrencilerin üniversite yaşamına uyum sağlamalarını desteklemeyi, akademik ve sosyal hayata yönelik farkındalık kazandırmayı amaçlar. Öğrencilere zaman yönetimi, etkili iletişim, akademik etik, kulüp ve topluluklara katılım gibi konularla ilgili temel bilgiler sunularak kişisel ve akademik gelişimlerinin desteklenmesi hedeflenir.
PSY-121 Sosyal Bilimlerde İstatistik I
Dersin sonunda katılımcıların; sosyal araştırmalarda veri analizi yapabilmek için temel istatistiksel yöntemleri anlama ve bunları uygulama becerisini kazanmaları beklenmektedir.
HIS-103 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk İnkılâpları ve Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Türkiye ve Atatürk İnkılâpları, İlkeleri ve Atatürkçü düşünceye yönelik tehditler hakkında doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devleti ile bölünmez bir bütünlük içinde Atatürk inkılâpları, ilkeleri ve Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda ulusal hedefler etrafında birleştirmek; Türk gençliğini bu amaç doğrultusunda yetiştirmek ve güçlendirmektir.
PSY-119 Psikolojiye Giriş I
Bu ders, psikolojinin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve alt alanlarını tanıtarak öğrencilere psikoloji bilimine giriş yapma olanağı sunar. Davranış ve zihinsel süreçleri bilimsel yöntemle inceleme yaklaşımlarını tanıtarak, öğrencilerin psikolojik kuramlar ve araştırma yöntemleri hakkında temel bilgi edinmeleri hedeflenir.
TUR-101 Türkçe I
Türk dilini kurallarına göre kullanmayı, hem yazılı hem sözlü olarak kendini doğru bir şekilde ifade edebilmeyi, Türkçenin çeşitli dönemlerine ait önemli kaynaklar hakkında bilgi sahibi olmayı amaçlamaktadır.
FLE-115 İngilizce I
Bu ders öğrencilerin psikoloji terimlerini anlamaları ve öğrenmelerini, okudukları makaleler yardımıyla kelime bilgilerini artırmayı ve dil bilgisini yapılandırmayı, haftanın konusuyla ilgili yazılı ve sözlü metinler yardımıyla okuma ve dinleme becerilerini geliştirmeyi, iletişim becerilerini genişleterek hedef dilde kendilerini ifade etmelerini amaçlar.
BİRİNCİ YIL - İKİNCİ YARIYIL
PSY-118 Sosyolojiye Giriş
Dersin sonunda katılımcıların; birey ve toplum arasındaki etkileşimi, sosyal yapıları ve olguları bilimsel bir bakış açısıyla analiz etmesi beklenmektedir.
PSY-104 Sosyal Bilimler İçin İstatistik II
Dersin sonunda katılımcıların; sosyal araştırmalarda veri analizi yapabilmek için temel istatistiksel yöntemleri anlama ve bunları uygulama becerisini kazanmaları beklenmektedir.
HIS-104 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Temelde Modern Türkiye'nin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sistemi'nin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir.
PSY-102 Psikolojiye Giriş II
Bu ders zekâ, motivasyon ve duygu, cinsellik ve toplumsal cinsiyet, insan gelişimi, kişilik, psikolojik bozukluklar gibi temel psikolojik süreçlere ve kavramlara bir giriştir. Bu konular davranışçı, bilişsel, psiko-dinamik ve sosyo-kültürel olmak üzere temel psikoloji kuramları bağlamında incelenecektir. Psikolojinin bir bilim olduğu vurgulanacak ve psikoloji biliminin insan doğasını ve davranışını anlamada nasıl yardımcı olduğu tartışılacaktır.
RKT-102 Kariyer Planlama
Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur.
TUR-102 Türkçe II
Bu ders, öğrencilerin yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirmeyi, düşüncelerini açık ve etkili bir biçimde ifade edebilmelerini sağlamayı amaçlar. Anlatım türleri, metin çözümleme ve yazma uygulamaları üzerinden öğrencilerin akademik yazma yeterliklerini artırmaları hedeflenir. Ayrıca, farklı yazı türleri üzerinde durularak Türkçenin doğru ve etkili kullanımı pekiştirilir.
FLE-116 İngilizce II
Bu ders öğrencilerin psikoloji terimlerini anlamaları ve öğrenmelerini, okudukları makaleler yardımıyla kelime bilgilerini artırmayı ve dil bilgisini yapılandırmayı, haftanın konusuyla ilgili yazılı ve sözlü metinler yardımıyla okuma ve dinleme becerilerini geliştirmeyi, iletişim becerilerini genişleterek hedef dilde kendilerini ifade etmelerini amaçlar.
İKİNCİ YIL - ÜÇÜNCÜ YARIYIL
PSY-233 Gelişim Psikolojisi
Gelişim psikolojisi doğumdan ölüme kadar insan gelişiminin incelenmesidir. Bu bağlamda; gelişim psikolojisinin temel kavramlarına, gelişimsel evreler ile bu evrelerin özelliklerine, bu evrelere yön veren etkenlere ilişkin öğrencilerin bilgi kazanmaları bu dersin amacını oluşturmaktadır.
PSY-231 Sosyal Psikoloji
Bu dersin amacı, sosyal psikolojiye genel bir giriş yapmak ve öğrencilere sosyal psikolojik teorileri günlük yaşamlarına uygulama fırsatı vermektir. Bu ders, düşüncelerimizin, duygularımızın ve davranışlarımızın diğer insanların gerçek, ya da hayali varlığından nasıl etkilendiğini açıklamak için tasarlanmıştır. Ders ayrıca öğrencilere sosyal psikolojideki araştırmaların bir toplumdaki insanları anlamaya nasıl yardımcı olabileceğini de öğretecektir.
PSY-237 Akademik Okuryazarlık Becerileri
Bu ders, öğrencilerin akademik metinleri anlama, analiz etme ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Psikoloji alanına özgü bilimsel kaynaklara erişim, literatür tarama, alıntılama, kaynakça oluşturma ve akademik yazım kurallarına uygun metin üretimi konularına odaklanılır. Öğrencilerin araştırma süreçlerine aktif katılımı ve akademik etik konularında farkındalık kazanmaları hedeflenir.
PSY-205 Araştırma Teknikleri
Bu derste, öğrencilerin bilimsel düşüncenin altında yatan mantıksal-pozitivist bakış açısını kavramaları ve bilimsel araştırma süreci ile ilgili temel kavramları kazanmaları amaçlanmaktadır.
PSY-235 Destekleyici Sosyal Hizmette Saha Deneyimi
Bu ders, öğrencilerin destekleyici sosyal hizmet alanında temel bilgi ve beceriler geliştirmelerini ve saha deneyimi kazanmalarını amaçlar. Öğrenciler, sosyal hizmet kurumlarında yürütülen çalışmaları yerinde gözlemleyerek; toplumsal ihtiyaçları tanıma, müdahale süreçlerini anlama ve profesyonel uygulamaları etik çerçevede değerlendirme fırsatı bulurlar. Deneyimsel öğrenme ile teorik bilgilerin pekiştirilmesi hedeflenir.
FRM-201 Eğitime Giriş
Bu derste, eğitim bilimlerinin kavramsal temellerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırarak daha sonra öğrenilecek eğitim konuları için bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.
İKİNCİ YIL - DÖRDÜNCÜ YARIYIL
PSY-260 Araştırma Teknikleri II
Bu derste, öğrencilerin deneysel psikoloji araştırmaları ile tanışıklığının sağlanması ve kendi oluşturdukları hipotezleri uygun araştırma yöntemi ile test etme becerisi kazanmaları amaçlanmıştır.
PSY-230 Fizyoloji
Bu derste, öğrencilerin beyin yapıları arasındaki kompleks ilişkileri, beyindeki bölgeleşme ve plastisite olgularını kavrayarak bu olguların davranış ile ilişkisini kavraması amaçlanmıştır.
PSY-256 Akademik Yazım & Sunum
Her disiplin kendi alanına özgü bir yazım stiline sahiptir. Bu yazım stili bu alandaki profesyonellerin üzerinde hemfikir oldukları ortak bir stildir. Bu nedenle bir alandaki yazım stilini ve sunum biçimlerini bilmek o alanda çalışan bir profesyonel için bulgularını ve düşüncelerini aktarmanın etkili yollarıdır. Bu nedenle bu derste öğrencilere psikoloji alanındaki formal/akademik yazım stili ve sunum becerilerini kazandırmak hedeflenmektedir.
PSY-234 Gelişim Psikolojisinde Seçme Konular
Gelişim psikolojisi doğumdan ölüme kadar insan gelişiminin incelenmesidir. Bu bağlamda; gelişim psikolojisinin temel kavramlarına, gelişimsel evreler ile bu evrelerin özelliklerine, bu evrelere yön veren etkenlere ilişkin öğrencilerinin belirli konular çerçevesinde ele alınması bu dersin amacını oluşturmaktadır.
PSY-236 Klinik Psikolojiye Giriş
Bu dersin amacı klinik psikoloji ile ilgili temel konsept, teori, yöntem, beceri ve uzmanlık konularını dersi alan öğrencilere kazandırabilmektir.
PSY-264 Suç Psikolojisi
Bu dersin amacı öğrencilere suç davranışını yorumlamak için yeni bir çerçeve kazandırmak, suç davranışına ilişkin farklı bakış açılarının yanı sıra farklı suç davranışlarıyla ilgili etiyoloji, risk faktörleri, değerlendirme ve tedavi konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin, toplumsal normları çiğneyen bireylerin düşünce süreçlerini anlamasına yardımcı olacaktır. Biyolojik, psikolojik ve durumsal faktörlerin yanı sıra işlenen suç türlerini kavramaları ve gerçek ya da simüle suç olgularına eleştirel bir yaklaşım sergilemeleri sağlanacaktır.
FRM-202 Eğitim Psikolojisi
Bu dersi alan öğrencilerin farklı gelişim dönemlerinde yer alan öğrenenlerin temel özelliklerini, ihtiyaçlarını kavramalarını sağlamak; eğitim psikolojisi alanının bilimsel bulguları ile öğrenme sürecini ve öğrenen bireyi analiz edebilme becerisini kazandırmaktır.
ÜÇÜNCÜ YIL - BEŞİNCİ YARIYIL
PSY-341 Klinik Gözlem ve Görüşme
Bu derste, öğrencilerin etkili iletişim, görüşme becerileri ve klinik gözlem konusunda bilgi kazanması amaçlanmaktadır.
PSY-337 Psikopatoloji I
Bu ders, psikolojik bozuklukların tanınmasına yönelik temel kavramları, sınıflandırma sistemlerini (özellikle DSM-5) ve klinik belirti örüntülerini tanıtmayı amaçlar. Öğrencilerin psikolojik bozukluklara dair kuramsal bilgi edinmeleri, klinik gözlem becerileri geliştirmeleri ve psikolojik işlevselliği değerlendirme konusunda farkındalık kazanmaları hedeflenir.
PSY-339 Fizyolojik Psikoloji
Bu ders, davranışların ve zihinsel süreçlerin biyolojik temellerini incelemeyi amaçlar. Sinir sistemi yapısı ve işleyişi, nörotransmitterler, beyin bölgeleri ve hormonal sistemlerin psikolojik işlevlerle ilişkisi ele alınır. Öğrencilerin, fizyolojik süreçlerin duygu, düşünce ve davranış üzerindeki etkilerini anlamaları ve biyolojik temelli psikolojik açıklamalara yönelik farkındalık kazanmaları hedeflenir.
PSY-327 Krize Müdahale ve Korunma
Öğrencilere kriz durumları ile mücadele etme ile ilgili kuramsal bir temel ve müdahale stratejileri kazandırılacaktır.
PSY-343 Grupla Psikolojik Danışma Kuram ve Teknikleri
Bu ders ile öğrencilerin grupla psikolojik danışmanın temel kavramlarına, grup sürecine ve grupla psikolojik danışmanın ilke ve tekniklerine ilişkin bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
FRM-301 Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bu ders, öğretmen adaylarının öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.
FRM-303 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Bu ders öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.
ÜÇÜNCÜ YIL - ALTINCI YARIYIL
PSY-336 Psikopatoloji II
Bu ders, Psikopatoloji I dersinde edinilen temel bilgilerin üzerine inşa edilerek psikolojik bozuklukların daha derinlemesine incelenmesini amaçlar. Öğrencilerin psikopatolojiye ilişkin kuramsal bilgilerini geliştirmeleri, değerlendirme becerilerini pekiştirmeleri ve klinik gözlem yetkinliklerini artırmaları hedeflenir.
PSY-332 Bilişsel Psikoloji
Bu derste, öğrencilerin bilişsel süreçler ilgili temel kavramlar olan dikkat, algılama, bellek konularında daha derin bir anlayış geliştirmesini amaçlanmaktadır.
PSY-334 Kişilik Kuramları I
Bu ders psikolojide kişiliğin bilimsel olarak incelenmesini amaçlamaktadır. Kişiliğin oluşumu ve gelişimine ilişkin temel teorik açıklamaları, çeşitli araştırma ve ölçüm stratejilerini ve alandaki güncel konuları kapsamaktadır. Ders süresince öğrencilerden öğrendikleri teorileri uygulamaları ve eleştirel olarak değerlendirmeleri istenecektir. Klasik psikanalitik teoriden çağdaş etkileşimci bakış açısına kadar farklı teorik bakış açılarından eleştirel bir kişilik anlayışı sağlanacaktır. Ayrıca kişiliğin incelenmesi için gerekli olan insan doğasına ilişkin temel varsayımlar, araştırma stratejileri ve uygulama konuları da tartışılacaktır.
PSY-338 Psikoterapi Teknikleri
Bu derste, çeşitli psikoterapi yaklaşımlarının tarihsel bir çerçevede öğrencilerle tanıştırılması amaçlanmaktadır.
PSY-348 Grupla Danışma
Bu ders ile öğrencilerin grupla psikolojik danışmanın temel kavramlarına, grup sürecine ve grupla psikolojik danışmanın ilke ve tekniklerine ilişkin bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
PSY-326 Yakın İlişkiler
Bu ders ile öğrencilerin yakın ilişkiler ile ilgili temel kavramlara ve bireyin yaşamında yakın ilişkilerin etkileri üzerinde durulmaktadır. Ebeveyn, bakım veren, partner ve akran ilişkileri konuları ders kapsamında ele alınarak kavramların teorik çerçevede açıklanması amaçlanmaktadır.
FRM-304 Özel Öğretim Yöntemleri
Bu ders psikolojik hizmetler kapsamında, bilgi verme amacıyla okul ortamında sunulacak hizmetlerin daha etkili öğretilebilmesi için kullanılabilecek öğretim yöntem ve tekniklerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
FRM-302 Rehberlik ve Özel Eğitim
Bu ders, öğrencilere eğitim ortamlarında rehberlik ve danışmanlığın temel kavramları ve pratik uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, rehberlik danışmanlarının rollerini ve sorumluluklarını öğrenecek, çeşitli danışmanlık teorileri ve tekniklerini keşfedecek ve öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimini destekleme yollarını anlayacaklardır. Dersin sonunda, öğrenciler bu prensipleri gerçek eğitim bağlamlarında uygulamaya hazır olacak ve öğrencilerin bütünsel gelişimine katkıda bulunacaklardır.
DÖRDÜNCÜ YIL - YEDİNCİ YARIYIL
PSY-401 Bitirme Çalışması I
Psikoloji alanında literatür tarama, belirli bir konu hakkında bilimsel araştırma yapabilme, derleme makalesi yazabilme, bilimsel makalenin yazım biçimini ve kuralarını kavrayabilme ve uygulayabilme becerilerini kazandırmaktır.
PSY-445 Kişilik Kuramları II
Bu ders psikolojide kişiliğin bilimsel olarak incelenmesini amaçlamaktadır. Kişiliğin oluşumu ve gelişimine ilişkin temel teorik açıklamaları, çeşitli araştırma ve ölçüm stratejilerini ve alandaki güncel konuları kapsamaktadır. Ders süresince öğrencilerden öğrendikleri teorileri uygulamaları ve eleştirel olarak değerlendirmeleri istenecektir. Klasik psikanalitik teoriden çağdaş etkileşimci bakış açısına kadar farklı teorik bakış açılarından eleştirel bir kişilik anlayışı sağlanacaktır. Ayrıca kişiliğin incelenmesi için gerekli olan insan doğasına ilişkin temel varsayımlar, araştırma stratejileri ve uygulama konuları da tartışılacaktır.
PSY-447 Bilişsel Davranışçı Terapi
Bu dersin amacı kognitif psikolojinin her yönüyle öğrencilere tanıtılması ve BDT’nin içindeki uygulandığı ortak alanları uygulamalı bir şekilde anlatmaktır.
PSY-441 Aile Terapisi
Bu derste, öğrencilerin aile terapisi kuramları çerçevesinde aile, aile içi etkileşimler ve yakın ilişkiler konusunda farkındalık kazanması ve bu farkındalıklarını aile içinde ortaya çıkabilecek sorunlar ve aile üyelerinin yaşayabilecekleri psikolojik problemlere uygulaması amaçlanmaktadır.
PSY-443 Psikolojik Test ve Değerlendirme
Bu dersin amacı, öğrencilere, farklı alanlarda kullanılan bazı testleri (zekâ, kişilik, projektif) ve test geliştirmede kullanılan madde analizini tanıtmak, öğrencileri test geliştirme aşamalarındaki çeşitli ölçme prensipleri ve sorunları hakkında bilgilendirmek ve öğrencilere test geliştirme süreçleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
FRM-401 Sınıf Yönetimi
Bu ders, öğrencilere eğitim ortamlarında rehberlik ve danışmanlığın temel kavramları ve pratik uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, rehberlik danışmanlarının rollerini ve sorumluluklarını öğrenecek, çeşitli danışmanlık teorileri ve tekniklerini keşfedecek ve öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimini destekleme yollarını anlayacaklardır. Dersin sonunda, öğrenciler bu prensipleri gerçek eğitim bağlamlarında uygulamaya hazır olacak ve öğrencilerin bütünsel gelişimine katkıda bulunacaklardır.
DÖRDÜNCÜ YIL - SEKİZİNCİ YARIYIL
PSY-430 Psikolojide Etik
Bu ders, psikoloji alanında etik ilke ve standartlara ilişkin farkındalık kazandırmayı amaçlar. Psikolojik araştırma, klinik uygulama ve profesyonel ilişkilerde etik sorumlulukların anlaşılması, etik ikilemlerin tanımlanması ve etik karar verme süreçlerinin geliştirilmesi hedeflenir.
PSY-402 Bitirme Çalışması II
Bu derste, öğrencilerin kendi literatür çalışmalarını yaparak bir araştırma/proje çalışması yapması hedeflenmektedir.
PSY-468 Bilişsel Davranışçı Terapide Uygulamalar
Bu ders, bilişsel davranışçı terapi (BDT) yaklaşımının temel ilke ve tekniklerinin uygulamalı olarak ele alınmasını amaçlar. Öğrencilerin, vaka örnekleri üzerinden değerlendirme, formülasyon ve müdahale planı oluşturma becerilerini geliştirmeleri hedeflenir. Teorik bilgi ile klinik uygulama arasında köprü kurmaları desteklenir.
PSY-470 Endüstri Psikolojisi
Bu ders, öğrencilere Endüstriyel Psikolojideki temel prensipleri ve araştırmaları tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler işyeri davranışlarını analiz edecek ve psikolojik kuramların gerçek dünyadaki iş ortamlarına nasıl uygulandığına dair bir anlayış geliştireceklerdir.
PSY-464 Psikopatolojide Seçme Vakalar
Bu ders, psikopatolojiye ilişkin teorik bilgilerin klinik vakalar üzerinden değerlendirilmesini amaçlar. Öğrencilerin vaka analizleri yoluyla tanılama, formülasyon ve müdahale planı oluşturma becerilerini geliştirmeleri; klinik düşünme süreçlerini uygulamalı biçimde pekiştirmeleri hedeflenir.
FRM-402 Öğretmenlik Uygulaması
Öğrencilerin kuramsal temelli derslerde edinilen kazanımların gerçek ortamda uygulayabilmesi ve böylece okul ortamında rehberlik hizmetleri kapsamında kullanacakları becerileri geliştirmelerini sağlanacaktır. Bu amaç doğrultusunda staj uygulaması kapsamında okullarda gerçekleştirecekleri çalışmaları planlayacak ve bunları okul ortamında içinde etkili bir şekilde uygulayacaklardır.
FRM-404 Öğretim Teknolojileri
Bu derste, eğitim bilimlerinin kavramsal temellerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırarak daha sonra öğrenilecek eğitim konuları için bir altyapı oluşturmak amaçlanmaktadır.