TÜRK DİLİ VE EDEYÜKSEK LİSANS PROGRAMI ÖĞRENME ÇIKTILARI (KURUMSAL ÖĞRENME ÇIKTILARI) |
Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans Programını başarıyla tamamlayan öğrenciler; |
PÇ.1. Türk dili ve edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirir. |
PÇ.2. Türk dili, edebiyatı ve kültürü alanında ilgili literatüre hâkim olacak donanımı kazanır. Bu alanda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. |
PÇ.3. Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. |
PÇ.4. Türk dilinin tarihsel gelişimini metinler çerçevesinde inceler; onların içerik, ses, biçim vd. dilsel özelliklerini tespit eder. |
PÇ. 5. Türk dilinin yazı dili olarak ortaya çıktığı ilk yazıtlardan itibaren gelişim ve değişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ.6. Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin gelişim evreleri, ses/biçim bilgisi ve söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ.7. Eski Türk Edebiyatının aruz vezni, kafiye, redif, nazım şekilleri gibi temel konularında bilgi edinir. Bu edebiyatın tarihi dönemlerini, şairlerini/ yazarlarını ve eserlerini tanır. |
PÇ.8. Tarihi metinlerin genel özelliklerini tanır, metinleri okur ve çözümler. |
PÇ.9. Yeni Türk Edebiyatı tarihinde yer alan dönemlerin temel özelliklerini tespit eder; dönemde rol oynayan yeni formları ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, romantizmden realizme, modernizmden postmodernizme, feminizmden varoluşçu ve psikanaliz yaklaşımlara değin kadın ve erkek yazınını, yazar-metin-okur ilişkilerini gözlemler ve değerlendirir; eskisi ile kıyaslar ve sonrasına etkilerini belirler. |
PÇ.10. Dünya edebiyatı ve kültürünü (toplumsal cinsiyet rolleri, gelenek-görenek, dil, kültür, vb.) yakından tanıyarak Türk edebiyatı ve kültürü ile karşılaştırma olanağı bulur. Farklı milletlerin edebi metinlerini karşılaştırır. |
PÇ.11. Türk halk edebiyatının başlangıçtan gelen tür ve şekillerini tanır. Yüzyıllara göre halk şairleri ve yazarlarının eserleri hakkında fikir edinir. |
PÇ.12.Halkbilimi alanında temel kavram, kuram ve yöntem bilgisini öğrenerek Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynaklarını tanır, analiz eder ve tartışır. |
PÇ.13. Bir edebi metnin nasıl çözümleneceği konusunda algılama, eleştirme, düşünme ve değerlendirme yeterliliğine sahip olur. |
PÇ.14. Atatürk İlkelerini ve inkılâplarını bilir; Atatürkçü düşünce sistemini benimser. |
PÇ.15. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır. |
PÇ.16. Alanında İngilizce yapılmış çalışmaları okuyup anlayabilecek düzeyde yabancı dil yeterliliği elde eder. |
PÇ.17. Kültürel faaliyetlere kapsamlı yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapar. |
PÇ.18. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |